- Vertebrologie
- Gastroenterologie
- Hepatologie
- Ginecologie
- Dermatologie
- Acupunctura
- Cardiologie
- Laborator
- Tratament cu laser
- Diagnosticarea radiațiilor
- Mamalogie
- Neurologie
- Neurochirurgie
- Chirurgie generala
- Oncodermatologie
- Ortopedie
- Ortopedia pentru copii si maturi
- Otorinolaringologie(ORL)
- Pediatrie
- Chirurgia plastică
- Policlinică
- Proctologie
- Psihologie și logopedie
- Psihoterapie
- Pneumologie
- Reumatologie
- Medicina reproductivă
- Chirurgie vasculară
- Stomatologie
- Terapie
- Traumotologie
- Uroandrologie
- Urologie
- Fizioterapie
- Litotriția extracorporală
- Endocrinologie
Tulburările de limbaj
Tulburările de limbaj sunt cunoscute încă din antichitate. Indiscutabil, aceste afecţiuni există la fel de demult, ca şi cuvîntul uman. Aceasta este o manifestare destul de răspîndită atît la copii, cît şi la adulţi.
Grecii şi romanii, a căror cuvînt public avea un rol social important, iar învăţarea limbajului cizelat intra în cercul obiectelor de educaţie generală, deja aveau idee despre multe tulburări de limbaj.
Acest lucru s-a reflectat într-un număr mare de termeni, utilizaţi pentru denumirea lor. Încă la Hipocrate se întîlnesc menţiuni practic despre toate formele cunoscute ale tulburărilor de limbaj: pierderea vocii, pierderea vorbirii, bîlbîiala, îngăimarea, gîngăvia şi altele.
Cauzele
- dificultăţile în distingerea sunetelor la auz (în cazul auzului normal);
- leziunea în timpul naşterii a zonei vorbirii, amplasată pe creştet;
- defectele în structura organelor vocale – buzelor, dinţilor, limbii, palatului moale şi dur.
- mobilitatea insuficientă a buzelor şi limbii;
- retenţia dezvoltării limbajului ca urmare a reţinerii în dezvoltarea psihică;
- limbajul incorect în familie şi etc.
În cazul unor tulburări mai grave de limbaj suferă nu doar pronunţarea sunetelor, dar şi abilitatea de a diferenţia sunetele la auz. În afară de aceasta este limitat vocabularul activ (folosit în vorbire) şi pasiv (cel, pe care copilul îl percepe la auz) al copilului, apar probleme cu structurarea propoziţiilor şi frazelor. Toate aceste tulburări, dacă nu sunt
corectate la timp, cauzează dificultăţi în comunicarea cu cei din jur. Ulterior ele pot duce la dezvoltarea complexării copilului, împiedicîndu-l să înveţe şi să-şi dezvăluie integral aptitudinile şi capacităţile sale fireşti.
După gradul de severitate tulburările de limbaj pot fi împărţite în tulburări, ce nu sunt un impediment pentru a învăţa într-o şcoală obişnuită şi tulburări grave, ce necesită educaţie specială. Din tulburările grave de limbaj cel mai des se întîlneşte alalia, diferite tipuri de disartrii, unele forme de bîlbîială şi altele.
Alalia — este lipsa totală sau parţială a vorbirii la copiii cu un auz fizic bun, precondiţionată de imaturitatea sau afectarea zonelor creierului responsabile de vorbire. În cazul alaliei senzoriale copilul înţelege greu limbajul străin, cu toate
acestea, nu recunoaşte anume sunetele vorbirii: aude, că omul spune ceva, dar nu înţelege, ce anume. Aceasta se aseamănă cu faptul că noi nu înţelegem vorbitorii într-o limbă străină necunoscută pentru noi. În cazul alaliei motorii copilul nu-şi poate stăpîni limba (sunetele, cuvintele, gramatica).
Disartria (anartria) — este dereglarea articulării, ce apare în urma afectării sistemului nervos. În caz de disartrie nu suferă articularea unor sunete aparte, ci tot limbajul. Copilul cu disartrie pronunţă sunetele neclar, spălăcit, are un glas încet, slab sau din
contra, prea rapid: ritmul respiraţiei este dereglat; limbajul îşi pierde fluenţa, tempoul vorbirii este anormal de accelerat sau prea încetinit. Deseori la copiii cu disartrie sunt dereglate mişcările mărunte ale mîinii, ele sunt stîngace din punct de vedere fizic.
Dislalia – este dereglarea articulării diferitor sunete, o altă denumire a acestui tip de tulburare de limbaj – bîlbîiala. Tipurile de bîlbîială sunt destul de variate. Pentru desemnarea lor de regulă se folosesc denumiri greceşti ale acelor sunete din vorbire, a căror pronunţare a fost dereglată: articularea schimonosită a sunetului „r” a primit denumirea de rotacism, a sunetului „l” – lambdacism, a sunetelor siflante şi şuierătoare („s”, „z”, „ţ”, „ş”, „j”, „g”) – sigmatism (de la literele greceşti „ro”, „lambda”, „sigma”). Dacă este dereglată pronunţarea tuturor consoanelor şi îmbinărilor cu excepţia sunetului „t”, astfel încît limbajul devine neclar cu totul, atunci se foloseşte termenul „tetism” (de la denumirea grecească a literei „t” (teta)).
Gîngăvia — este dereglarea tempoului, ritmului, fluenţei limbajului, cauzată de convulsii, spasme în diferite părţi ale aparatului vorbirii. Cu toate acestea, în limbajul
copilului se remarcă opriri forţate sau repetări ale anumitor sunete şi silabe.
Gîngăvia de cele mai multe ori apare la copiii cu vîrsta de la doi pînă la cinci ani. Este foarte important să nu scăpaţi din vedere primele simptome de gîngăvie: copilul deodată tace, refuză să vorbească. Această stare poate dura pînă la cîteva zile. În acest caz trebuie să vă adresaţi imediat la medic.
În clasele primare la copil de asemenea se poate manifesta dislexia (alexia) – dereglarea procesului de citire ori stăpînirea acestuia în cazul afecţiunii diferitor porţiuni din scoarţa emisferei stîngi (la dreptaci). În dependenţă de faptul, ce porţiuni anume sunt afectate, se disting diferite tipuri de alexii.
Tratamentul
Anumite tulburări de limbaj dispar odată cu vîrsta, o parte din ele pot fi înlăturate prin intermediul ajutorului nesemnificativ al logopedului în lucrul cu părinţii sau în cabinetul logopedic din cadrul policlinicii ori dintr-o grădiniţă obişnuită. Copiii cu tulburări grave de limbaj au nevoie de ajutorul obligatoriu îndelungat al logopedului în grupele de la grădiniţele logopedice. Cu toate acestea, cu cît mai devreme o să vă
adresaţi la logoped, cu atît mai reuşit va fi lucrul de corecţie cu copilul dumneavoastră.